« Hem | Vi är inte ensamma » | Tråkiga besked... » | Massflykt från demokraterna till McCainoavsett vem... » | Polisanmälan! Mot det globala banksystemet » | "Ju mer man lär sig om 11 september desto mer unde... » | Sionism ska visst jämföras med nazism » | Och anfallet mot Iran blir allt mer troligt... » | Vad är din investering i Bushs och Cheneys krig? » | So? » | Fem år – och McCain vet fortfarande inte skillnad... »

Mikael Wälivaara 8 juni 1955 - 1 april 2008

Mikael Wälivaara

Som en annan av Mikael Wälivaaras vänner och gästskribenter, lyfter jag åter upp det Sunnely skrev den 2 april:


Skrivet av gäst-skribent och vän, Sunnely

.·:*¨*:·. .·:*¨*:·. .·:*¨*:·.

Tyvärr har jag något väldigt tråkigt
och sorgligt att meddela alla Mikaels läsare....

Jag fick idag veta att Mikael är död...


(Följ länken eller rulla ned lite till för artikeln!)

(Hur UUAA Radio arvet efter Mikael ska förvaltas diskuteras, och resultatet av denna diskussion kommer senare att redovisas här.)

Uppdatering 2008-04-22: Av tekniska skäl är de senaste kommentarstrådarna låsta. En öppen kommentarstråd finns på min egen blogg, under Perception - det min vän Mikael Wälivaara hade. Jag tar dock bort kommentarer i den tråden som inte visar tillbörlig respekt för Mikael.

Detta är de kommentarer i den föregående "Vi är inte ensamma"-tråden som jag (Leif E) bedömt ha med Mikael att göra:


Just GREAT ! /Josef

Inlagt av  Josef Boberg | den 4 april 2008 10:50


Livet går vidare, som det alltid gjort. Min undran idag är om även UUAA-Radio kan leva vidare, i någon form?

Inlagt av  Joakim | den 4 april 2008 11:19


Det är även min förhoppning.
Vad tycker ni andra?

Jag Leif och Lars tror jag han heter, fick gäst-skribent status av Mikael...

Mvh Jess aka Sunnely

Inlagt av  Jess | den 4 april 2008 11:34


Jag tycker definitivt att ni skall skriva så mycket ni bara hinner och orkar. Litar fullt på Mikaels omdöme att ge er skribent-status.

Ni känner honom väl och kan därför förstå varför han var så bra på att nå fram till så många. Göra samma sak.
Även om ämnen och inriktning givetvis ska spegla eran egen erfarenhet och syn.

Jag tyckte han var speciellt bra på att sakligt bemöta frågor, även kritiskt ställda frågor...

Jess, Leif & Lars, vi håller på er. Mikael har skapat en mötesplats för sanningen och bett er att skriva där. Ös på!

/Kärleksfullt

Inlagt av  Anonym | den 4 april 2008 12:42


Ofattbart. Den i mitt tycke klart bäste skribenten i sanningens tecken, borta från tangentbordet och den sk. verkligheten.

Föredömet Mikael - måtte ni som kan, förvalta hans arv; bloggandet, med samma stringens och skärpa, kryddat med osedvanlig känsla (och inte tvärtom).

Med stora klumar i halsen...
Snart går jag ut i skogen och skriker ut min saknad.
Sen ska jag så hälsosamma frön i jorden. Varje planta kommer att hylla Mikael.

// Mischa

Inlagt av  Mischa | den 4 april 2008 14:53


Det vore fantastiskt med en fortsättning.

Jag har utvecklat ett beroende och kan fortfarande inte låta bli att klicka in på favoriten UUAA Radio, minst en gång per dag sedan knappt två år tillbaks i tiden.

Inte bara för att det vore intressant att fortsättningsvis läsa inläggen i samma anda som Mikaels, så tycker jag även att det skulla ära hans minne oerhört mycket.

//Peter

Inlagt av  Anonym | den 4 april 2008 17:09


Om bloggen ska fortsätta leva så tycker jag absolut att den ska ha precis samma utseende som förrut! Med Mickes bild och alla länkar och allting. Annars känns det inte bra. Det måste kännas att man fortfarande är på Mickes blogg, ingen annans!

Sen tycker jag att hans närmsta vänner och de som skrivit förrut ska stå för inläggen. Typ LeifE, LarsÖ, LarsW etc. De som varit med länge och som känner Mikael!

Är det någon som vet vad Mikael själv vill? Förutom "Jess"?

Inlagt av  Raphael | den 4 april 2008 18:16


Hej. Har inte orkat skriva. Kommer att lägga en liten sak i den förra tråden. Men raphaels fråga kräver omedelbart svar.

Jag satt och diskuterade gästskribenter och bloggen med Mikael själv i söndags eftermiddag, här nere i Tullinge i en restaurang. Solen sken och vi satt i ett hörn med fönster åt två håll.

Fallet att Mikael själv inte skulle vara med fanns inte 'på bordet'. Däremot kände Mikael förtroende för nuvarande gästskribenter. Inklusive för Jessica. Nu har vi fallet att Mikael inte är med längre. Och det finns en tickande bomb i tekniken här - mallarna ligger på andra servrar. Detta var ett tekniskt problem som vi diskuterade. För att lösa det avsåg Mikael göra om layouten och göra allt sådant lokalt på blogger.com. Jag har inte provat, men jag misstänker att gästskribenter INTE har tillräckliga rättigheter för att lösa detta.

Kort sagt så kan vi visserligen blogga här ett tag till, men av tekniska skäl så bör bloggen senare troligen flyttas till annat konto. Där kan den förvisso fortsätta under samma namn, och vi kan fortsätta att kalla oss gästskribenter hos Mikael Wälivaara!

(Jag saknar min nya bror något så oerhört. Vi kom att bli som bröder. Vi hade till och med nästan exakt likadana kläder på oss i söndags, och Mikael kommenterade det att vi såg ut som bröder, där på restaurangen.)

En ledsen Leif

Inlagt av  Leif Erlingsson | den 4 april 2008 19:32


Mikaels syster Eva-Lotta Ekelund har kommenterat i den andra tråden.
Familjen vet hur mycket Mikaels engagemang betydde för så många. (Jag talade precis med henne.)

Inlagt av  Leif Erlingsson | den 4 april 2008 21:05


Tycker definitivt att bloggen ska leva kvar i någon form, mycket för att spara hans arkiv och för att gästskribenterna som Mikael litade på, litar jag på :)

Många har fått upp ögonen tack vare denna blogg och det vore en skam om den gick förlorad.

Inlagt av  Henrik Sultan | den 4 april 2008 22:43


Hejsan !

Ser att ni pratat om UUAA-radio och bloggens framtid.

Klart jag ställer upp med det jag kan och försöker leva upp till det förtroende Mikael W visade mig.

Frågan är nog också om bloggens allmänna linje alls kan förbli densamma utan Mikaels stora insats. Han hade ju trots allt sina egna källor och gjorde sina strålande analyser på sitt eget lilla vis. Speciellt den Amerikanska politiken var ju Mikaels hjärta nära och blir svår att ersätta. För att bloggen skall verka levande behövs nog flera inlägg i veckan.

Jag som aldrig träffat Mikael W irl hade planerat att hoppa på hojen och åka över till Sverige i sommar och hälsa på i Kivik. (ja jag är ju faktiskt finne och utböling...)

Kivik finns dock kvar i planerna. Det vore kul om man kunde träffa någon annan av bloggens gäng över en öl eller nåt.

Finns det några eventuella idéer eller preliminära planer på att hålla någon sammankomst nu snart eller senare till Mikaels ära?
Kanske för tidigt att prata sånt.

lars.osterman(at)pp.inet.fi

Inlagt av  Lars Osterman | den 4 april 2008 23:48


.

Jag tycker också att det bör bli en liten paus med nya artiklar, så att alla kan hinna integrera det som har hänt.

Så låt oss kanske pausa lite och minnas Mikael i några dagar.

Min rekommendation är att vi bör också minnas honom varje år med hans egen sång "Mikael sjunger til vännerna"

Den passar så bra till hans minne och hur viktigt det är att vi bryr oss om varandra !

Vi saknar dig Mikael !

En Vän ,
eller som Mikael brukade kalla mig : "V-ännen"

Inlagt av  V | den 5 april 2008 01:24


Var i Kivik idag, sillamacka mmmmm

Precis som många andra missade även jag "tåget" .. stod tydligen på perrongen och såg tåget gå.
Men ser också att spåren finns kvar
för många nya resor med nya vänner med gemensamma mål.
Guiden åkte före..oerhört trist..men riktningen visade han oss tydligt.


Är det något jag kan hjälpa till med gör jag gärna det,

Mera teknisk än välformulerad.
Rätt bra på att leta och kolla.
Bra på servrar och teknik.

Kommer att försöka sätta upp
webbradio typ diskussionsradio i realtid.
Får många mail från personer som
gärna vill höra diskussioner.
Nåt typ karlavagnen...
Många har svårt att läsa text på en bildskärm.

Ensam är det svårt men numera behöver man ju inte vara på samma ställe för att samarbeta/sända..
Träffar gärna alla IRL för nya planer.


En annan sak...kollar ni era brandväggar vill jag gärna ha tag i logglistor.
Har börjat få intrångsförsök från IP:nr som kan relateras till kretsar som vi bevakar ??
Vill gärna se om det finns något mer än tillfälligheter bakom.

Er reskamrat Leif Bengtsson

Inlagt av  Anonym | den 5 april 2008 02:48


Sunnely, Leif eller Lars: Lägg gärna upp en ny tråd och döp den till "UUAA-Radios framtid" eller liknande. Kanske vi där kan komma med konkreta förslag om hur denna blogg kan användas, så att den inte går förlorad. Man kan till exempel tänka sig att läsare skickar in artiklar till någon av er och att ni publicerar de som är relevanta och håller tillräckligt hög kvalitet.

Inlagt av  Joakim | den 5 april 2008 10:51


Hej vänner!
För säkerhets skull har jag köpt uuaaradio.com nu så den inte försvinner.
Och kanske man ska lägga till 'In Memoriam' eller något uppe i rubriken så att nytillkomna läsare förstår varför Micke själv inte skriver.

Inlagt av  M | den 5 april 2008 12:17


Det var jäkligt förståndigt gjort.
Tänkte faktiskt på det igår att det kunde försvinna. Så jag drog ner hela bloggen till min server.
Just in case att den skulle försvinna.
Allt verkar finnas med från augusti förra året, vet inte om det finns mer.
Hade idén att man kunde kanske "sälja" Mikaels radioprogram till "nära vänner" för att finansiera domänen.
Har dom flesta på CD och informationsmaterial jag gjort till min far 80+ och hans pensionärskompisar som inte har dator. Kan säga att det är mycket uppskattat..dom har fattat.

Någon med behörighet kan väl öppna ny tråd.
Skypa mej gärna leif.bengtsson
mellan 22-02 brukar funka lägg till UUAA i kontakten så vet jag.

Mvh
LeifB

Inlagt av  Anonym | den 5 april 2008 12:35


~ Stor styrkekram till Jessica Sunnely ~

Du har gjort ett bra jobb, denna svåra vecka. . . . Mikaels syster, som jag talade med i går, är full av förtröstan att Mikael arbetar på även där han nu är. Arbetet har inte avstannat, och när jag har hämtat mig från chocken, så kommer jag också att blogga här. Det finns att skriva om! T.ex. detta ... No Global Warming Since 1998 As Planet Cools Off - helt i Mikaels linje, något han DEFINITIVT skulle ha bloggat om. Om inte Lars Ö gör det, så gör jag det. :)

Inlagt av  Leif Erlingsson | den 6 april 2008 07:01


Jag har full förståelse för att Jessica vill ta en paus men min känsla är även att Mikaels syster har helt rätt; Mikael är mycket aktiv där han är nu. Det borde även vi vara för detta är sannerligen inte någon tid att grotta ner sig i sorg, chock eller självömkan. Det är inte ett tecken på dålig respekt mot Mikael att vilja engagera sig i hans blogg, tvärtom. Den som tror att denna världens fiender taktfullt avvaktar medan vi torkar våra tårar tar miste.

Till vapen, bröder och systrar för sanningen, vässa pennan för det är vårt främsta vapen. Kliv upp på barrikaderna så att alla kan se och höra vad ni säger. Mikael var ett klart och strålande ljus som visade vägen för oss alla. Men alla människor har ett ljus, lika starkt och kraftfullt, om de bara låter det lysa. Själv står jag inte och faller med denna blogg men blir glad om Mikaels blogg inte bara lever vidare utan blir en plattform och en fyrbåk för många eldsjälar.

Inlagt av  Joakim | den 6 april 2008 08:02


Nå som fremtiden til Mikaels blogg diskuteres, vil jeg gjerne oppfordre alle til også å reflektere over hva som er fordelene og svakhetene ved blogger generelt. Fordelen ved blogger (av Mikaels type) er at masse kunnskapsfragmenter samles inn, og hver av disse kunnskapsfragmentene kan ha en viss oppvåkningsfunksjon hos leserne. Svakheten ved de fleste blogger er at bloggeren ikke tar seg bryet med å INTEGRERE alle de innsamlete fragmentene til et sammenhengende helhetsdokument, det være seg en et plattformdokument, et fagessay eller en fagartikkel.

Med Internet har vi kommet forbi informasjonstidsalderen der det er om å gjøre å samle på informasjon og fragmenter. Med Internet er situasjonen den at vi alle DRUKNER i informasjon og fragmenter, vi makter ikke å behandle alt vi mottar. Så vår nye utfordring på det kognitive/erkjennelsesmessige planet er å kunne INTEGRERE mest mulig av de informasjoner og fragmenter som er tilgjengelige.

Hvem av oss har ikke venner som overøser oss med linker, og som tror at de gir oss en verdifull GAVE ved å sende oss et dusin linker? Min reaksjon er alltid den samme: "Hvis ikke du har tatt deg bryet med å integrere poengene i hver av disse linkene til en side eller to med konklusjoner, hvorfor mener du at jeg skal gjøre det? Mener du at jeg skal gjøre det integrerende arbeidet for deg? Kan du ikke i det minste gi en kort sammenfatning av hver link som du ber meg om å se på?"

Det alle Mikaels venner ønsker, er å endre Jordens kurs i en positiv retning. Da er første oppgave å samle inn kunnskaper, innsikter, visjoner og fragmenter, samt å diskutere disse, og til det tjener bloggen sitt formål. Men vi må ikke glemme at dette bare er første halvpart av det arbeidet vi må gjøre, og at dette er den ENKLESTE halvparten. Med dette oppfordres alle til å reflektere over: Hvordan kan vi bli flinkere til å integrere de mange hundre, tusen og titusen fragmenter som vi ALLEREDE har samlet inn?

Inlagt av  Rolf Kenneth | den 6 april 2008 13:23


Först Jess.
Min farmor sa alltid till mej när jag frågade henne till råds.

"Lyssna till ditt hjärta och gör som ditt huvud finner praktiskt."


Rolf Kenneth, du har alldeles rätt.

För några år sedan satte jag upp en wiki.
Dvs en plats där många kan vara med att skriva redigera bakom kulisserna och sedan lägga det publikt när det är klart.
Den gången var det en samlingsplats för en båtkonstruktör. Medlemmar var alla dom som seglade hans båtar.
Tyvärr slog åskan ner och det gick åt skogen. Hade då inte tid att återställa allt.

Har vi bara en plats på en server som kör Linux eller Unix kan jag ta mej på att vara delansvarig för ett sådant projekt.


Då kan vi nå det som du så riktigt pekar på.


Exempel på sådana wiki platser:
http://info.tikiwiki.org/tiki-browse_gallery.php?galleryId=1

Maila mej om ni är intresserade:
leif_bengtsson snabela yahoo.com
ärende wiki.

Joakim har rätt
Det finns ingen tid att förlora
känner själv att vi närmar oss någon sorts definitiv deadline.

LeifB

Inlagt av  Anonym | den 6 april 2008 16:35


.

Det var någon som sade att vi skulle bevara samma utförande på bloggen, men lägga bara till "Till minnet av Mikael"

Det tycker jag är en bra ide !

Inlagt av  V | den 7 april 2008 10:21


Ok, guys....ett råd från en utomstående....

När sorgen fått några dagar till på sig, börja då med exakt det som står i Mikaels underrubrik:

"Nyheter och kommentarer om sådant som inte kommenteras i nyheterna"

fast med era egna åsikter (behöver inte nödvändigtvis sammanfalla med Mikaels), så tror jag att han kan bli hedrad.

(men känn ingen press: man kan också lägga ner bloggen)

Inlagt av  Z | den 9 april 2008 09:06


"Nyheter och kommentarer om sådant som inte kommenteras i nyheterna" är självklart mycket viktigt. Och mycket litet finns på svenska. Mikael skrev ett flertal gånger i epost oss emellan, allt från 2006 till bara dagarna innan han dog, att Jeff Wells Rigorous Intuition blogg m.m. tillhör de allra mest välskrivna bloggarna på Internet, och att han måste se till att länka dit. Nu blev detta aldrig av, och gästskribentstatus ger inte behörighet att ändra bloggens högermarginal. Men för den som behärskar engelska, är denna källa verkligen att rekommendera.

Tyvärr finns mycket lite av samma intellektuella och intuitiva djup på svenska. Det finns svenskar med samma djup - som dock valt att skriva på engelska. Och det finns fler bloggar av mycket gott djup på engelska. En klok person sa till mig, en halvtimme efter att jag fått veta att Mikael var död, att allt som är värt att göra, är värt att delegera. Jag blev förresten p.g.a. detta möte tvungen att delegera till Jessica att ta kontakt med släkten för att höra om de visste något. Jag ringde henne 10:00 den 2 april, dagen efter att Mikael dog, och hon ringde tillbaka c:a 10:50 med helt bruten röst och lyckades få fram att 'HAN ÄR DÖD!'. (Jag hade känt starka overklighetskänslor redan innan jag ringde Jessica, något var riktigt fel förknippat med Mikael, det kände jag.)

Mikael är Mikael, och hans mjuka och sammanhållande sätt är inte lätt att ersätta, även om jag själv gör vad jag kan på min egen blogg. Jag saknar dock hans arbetskapacitet och analytiska d:o. Eller också bränner jag inte ut mig själv lika fort.

Någon form av portal till svenska "Nyheter och kommentarer om sådant som inte kommenteras i nyheterna" finns det ett oerhört stort behov av. Och av djupa analytiker, som inte backar för de stora och känsliga frågorna. Helt enkelt, av skribenter som har mod och som inte har sin försörjning från medieindustrin, att ta hänsyn till.

Ämnet diskuteras, tänk inget annat. Och när det finns någon slutsats så kommer denna att publiceras, här på UUAA Radio och på min egen blogg.

Inlagt av  Leif Erlingsson | den 9 april 2008 13:02


Några linkar till nyheter som Mikael bombsäkert just nu skulle sitta on skriva om och senast i kväll publicera på sin blogg:

klicka

klicka

Inlagt av  Lars Osterman | den 11 april 2008 13:12


Bra "fångst" Lars!
Jag har skickat vidare till flera andra...

Inlagt av  M | den 11 april 2008 22:34


Saknar Mikael så mkt att det gör ont att komma hit utan att han är här... kommer på mig själv att vilja ringa honom och berätta saker, fråga om saker jag glömt och höra hur han mår.

Jag har flera planer på gång om vassa "artiklar" för att hedra honom, försöka efterlikna min förebild och vän, dvs med min egen stil men med han har MKT att lära mig.

Idag hände massor som DEFINITIVT visade mig STARKA TECKEN på att han är med... det blev nästan för mkt för mig, som en film...

Det är som att leva i en illusion/multidimension, och jag är så glad att vi är flera som är multi-medvetna i parallell-"verkligheter" här... skulle inte fixat det här krävande livet utan såna som er.

Tack, särskilt Leif.

Jag har gått igenom förnekelse, ilska, chock och sorg - nu idag kände jag efter alla "synkro-mystiska" händelser idag, (som du Leif sa till mig "Synchromysticism") så kände jag iaf NU JVLAR!!!

Kavlar upp blusarmarna och kör så nagellacket ryker kan jag säga!

Behöver gärna bollplank så jag ska fixa ny blogg där man KAN kommentera, för min blogg har jag strulat sönder html-koden med.. eller så mobbar nån illuminati-hacker mig, verkar så eftersom mina youtube-filer inte längre funkar *hånskratt* som om DET skulle stoppa mig va?! ; )

Kvinnor kan! Vänt å se *kaxig*

Styrkekram från Sunnely
och kärleksfulla frekvenser till alla "Mr Andersson" och "Men in black" ; ) *healing*

Var snäll mot dina fiender, inget retar dem mera *flinar*

Eller

"Argumentera aldrig med en idiot, de drar bara ner dig till sin nivå och vinner över dig pga sin erfarenhet"

Jag ska öva den listiga stilen dock, diplomatisk retorik med denna definition som ideal:

"En sann diplomat är den som kan be någon dra åt helvete, på sådant vis, att vederbörande ser fram emot resan"....

Rackarns, kör alla knastpulkor inom NWO sin elit-taktik med illusioner ska de veta det finns folk som varken räds fan eller hans moster, tvärtom. Är det nångång man ska ta itu med skiten och lysa upp helvetet är det NU.

Kl är snart 5 i 12. *ler underfundigt från mitt lilla hörn av Matrix*

Inlagt av  Sunnely | den 11 april 2008 23:36


Till Lars och till M och till Alla UUAA läsare, jag har bloggat om bl.a. dessa länkar (911/FN/Israel) 11 april: http://blog.lege.net/. Där finns även högintressanta men kontroversiella artiklar av Lasse Wilhelmson, som ju Mikael också släppt fram på UUAA Radio tidigare i samma debatt.

Inlagt av  Leif Erlingsson | den 12 april 2008 01:07


Och en vänskaplig kram till Sunnely. :)

Inlagt av  Leif Erlingsson | den 12 april 2008 01:10


Fint skrivet Sunnely! Härligt att den positiva energin kommer tillbaks. Nu jä...ar! Kram till er alla.

Inlagt av  Måns | den 12 april 2008 09:28


Tack, vänner! : )

Måns, wow vilken grym sajt du har!!
*impad*

Hoppas ni alla får en skön helg,
själv har jag vårkänslor! : )
Säg till om nån vill gå en spökrunda i Gamla Stan med mig, har köpt flera böcker om mystiska saker. *men jag är mörkrädd* haha!

Tänkte också lägga in dagens lustifikation:

"....Only in America ... do we use the word 'politics' to describe the process so well: 'Poli' in Latin meaning 'many' and 'tics' meaning 'bloodsucking creatures'...."

*flinar*

Kram, Jess Sunnely

Inlagt av  Sunnely | den 12 april 2008 11:06


Det här hade MW säkert skrivit om:

KLICKLÄNK

Inlagt av  ingenjören | den 15 april 2008 12:27


Här är bättre länkar till det som Ingenjören tipsade om: Del 1 och Del 2

Inlagt av  M | den 15 april 2008 12:41


Denna tråd är åter stängd.

Mikael Wälivaara

Om mig

  • Mikael Wälivaara
  • KIVIK, Skåne, Sweden
  • "Food for thought", eller tankeföda som man skulle kunna översätta det med, till andra hungrande själar, som jag.
Min profil