Kosovo: Är det oljan igen?..
De senaste timmarna har det kommit in flera tips om att det ligger stora oljeintressen bakom Kosovos självständighetsförklaring och USA:s stöd för och Rysslands fördömmande av denna. Jag har försökt att hitta belägg på nätet, men förmodar att det finns läsare som vet mer. Så här mycket har jag kommit fram till hittills:
Redan 2001 talade man om att nya olje- och naturgasfyndigheter i Albanien, samt den så kallade Trans-Balkan pipeline mellan Svarta havet och den albanska hamnstaden Vlore, var en tungt vägade faktor i NATO:s intresse för det övervägande albanska Kosovo. Detta pipelineprojekt kallas idag för AMBO-projektet efter länderna den ska gå igenom, Albanien, Makedonien och Bulgarien. Trans-Balkan-projektet är nu ett ryskt projekt, som ska gå landvägen från Rumänien ända till Alexandroupolis i Grekland.
Ryssland, Grekland och Rumänien tillhör (märkligt nog) de länder som inte erkänt Kosovo...
AMBO-projektet beräkandes 2001 svara för leveranser av olja för 600 miljoner dollar i månaden. Med dagens oljepriser har den siffran mer än femdubblats till drygt 3 miljarder dollar i månaden... (Från knappt 18 dollar per fat 2001, till drygt 100 dollar per fat idag.)
Obekräftade uppgifter gör nu gällande att man hittat mycket stora nya fyndigheter av först och främst naturgas men även olja i norra Albanien. Det förs också redan nu en diskussion om att nästa steg för Kosovo är att bli en del av ett Albanien.
Jag misstänker att det kommer att bli uppdateringar.
Andra bloggar om: Kosovo, självständighet, olja, AMBO, pipeline
Redan 2001 talade man om att nya olje- och naturgasfyndigheter i Albanien, samt den så kallade Trans-Balkan pipeline mellan Svarta havet och den albanska hamnstaden Vlore, var en tungt vägade faktor i NATO:s intresse för det övervägande albanska Kosovo. Detta pipelineprojekt kallas idag för AMBO-projektet efter länderna den ska gå igenom, Albanien, Makedonien och Bulgarien. Trans-Balkan-projektet är nu ett ryskt projekt, som ska gå landvägen från Rumänien ända till Alexandroupolis i Grekland.
Ryssland, Grekland och Rumänien tillhör (märkligt nog) de länder som inte erkänt Kosovo...
AMBO-projektet beräkandes 2001 svara för leveranser av olja för 600 miljoner dollar i månaden. Med dagens oljepriser har den siffran mer än femdubblats till drygt 3 miljarder dollar i månaden... (Från knappt 18 dollar per fat 2001, till drygt 100 dollar per fat idag.)
Obekräftade uppgifter gör nu gällande att man hittat mycket stora nya fyndigheter av först och främst naturgas men även olja i norra Albanien. Det förs också redan nu en diskussion om att nästa steg för Kosovo är att bli en del av ett Albanien.
Jag misstänker att det kommer att bli uppdateringar.
Andra bloggar om: Kosovo, självständighet, olja, AMBO, pipeline
sett från detta ljuset så får man ställa frågan, vad är de egentliga(inofficiella) kriterierna för att få bli medlem i EU?
I denna delen av världen är allt tillgängligt för högstbjudande och korruptionen så gott som total och till viss del helt öppen! Hur kan man acceptera att EU utvidgas åt detta hållet?
Jo, money talks...
Michael ruppert sa en grej som borde etsas in.
GOD stands for Gold Oil Drogs... får det inte en att fundera på alla dessa "goda" intentioner från FN exempelvis?
Hur som helst en intressant nyhet att titta närmare på. tackar för det MW!
/H
Inlagt av Anonym | 23 februari 2008 kl. 01:22
Klart att det handlar om olja, på denna punkt har inget förändrats sedan 1912 då en ung(nåja..) Winston Churchill sade: We must become the owners or at any rate the controllers at the source of at least a proportion of the oil which we require
Hela det brittiska imperiet stod och föll med denna enda fråga. På denna tid fanns olja på två ställen i världen, amerika och mellanöstern, och landvägen från europa till mellanöstern går onekligen via balkan. Tyskarna var dessutom de som bäst hade fattat oljans betydelse och börjat kunna nyttja den industriellt.
Men Ryssarna är också en faktor, och den som som tror att ryssland är något som inte behöver räknas med efter sovjetunionens fall behöver tänka en gång till. Sedan sovjets fall så har också NATO sysslat med ett kringgärdande av den ryska jätten, och det är inte alls konstigt att ryssarna börjar använda brösttoner när land efter land runt dem går med i NATO.
Jag rekommenderar starkt att läsa The Emerging Russian Giant Plays its Cards Strategically av F William Engdahl.
//steelneck
Inlagt av Anonym | 23 februari 2008 kl. 03:04
Självstendiga staten Kosovo !
Varför Palestina får inte vara självstendigt ? Kurdistan ? Baskien ? Nord Irland ?
HÄR HANDLAR DET OM RIKTIGA KONSPIRATIONER !
På Munchen Konferensen 1938 fick Tyskland rätt att okupera Sudetska Oblast eller Sudetenland i Tjeckoslovakien men först efter att Tjeckoslovakiske president Benes har skrivit under och get samtycke ! Even Hitler bride sig om Internationel rätt !
USA har nu tagit del av Serbien utan deras samtycke.
- Troligen skall de nu börja använda etniska minoriteter för att splitra flera andra länder till mindre bitar för att det ska bli lättare att införa NWO !
Inlagt av Anonym | 23 februari 2008 kl. 09:38
Naturligtvis får vi inte glömma Ryssland -- speciellt när det gäller Balkan och olje- och gastrasporterna från Centralasien är de att betrakta som huvudaktörer, inte birollsinnehavare.
Och Storbritanniens historiska roll i regionen, inte minst när det gäller Mesopotamien och Palestina/Israel, är så nedtystad i historieskrivningen att det måste betraktas som medvetet.
Men USA:s, NATO:s, EU:s och FN:s kriminella hantering av Serbien och Kosovo är verkligen magstarkt... Och då menar jag verkligen kriminella, på alla sätt och vis. Eller hur, International High Representatvie Bildt?
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 23 februari 2008 kl. 18:38
H:
Det finns en latent fördomsfullhet i det du skriver, som jag tror att du måste sätta dig ned och tänka igenom.
"I denna delen av världen är allt tillgängligt för högstbjudande och korruptionen så gott som total och till viss del helt öppen! Hur kan man acceptera att EU utvidgas åt detta hållet?"
EU har inget moraliskt övertag mot "det hållet" -- kriminaiteten är bara snyggare förpackad hos oss, men i praktiken grövre, eftersom vi även stjäl ifrån tjuvarna... Det uslaste man kan ägna sig åt i tjyvkretsar.
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 23 februari 2008 kl. 18:53
GooodKvällst Mikael - och alla andra med för den delen,
Lite lördagsgodis på KLICKLÄNK. Klicka där på “Extraklipp: Ambres om tillståndet på planeten” - så får Du en alternativ syn på vad som i grund och botten är mänsklighetens allt överskuggande PROBLEM !
Lycka till !
Ha det… :-) /önskar folkstyre-vännen Josef
Inlagt av Josef Boberg | 23 februari 2008 kl. 19:02
Hej Mikael!
Visst är USAs, NATOs och EUs behandling av Serbien kriminell.
En av effekterna är att de serbiska brotten som begicks under tidigare krigen på balkan nu börjar glömmas bort. Serbien själv har flera andra provinser med ickeserbisk befolkning som mer eller mindre skulle även de kunna begära självständighet. Situationen i Bosnien är inte bra heller. Kriget har frusits ner efter Daytonavtalet, men samma motsättningar fins fortfarande. Serberna i Bosnien har redan ställt krav på självständighet om Bosniens konstitution inte görs om enligt deras önskemål.
Sen gällande gasledningar: AMBO pipeline på kartan i artikeln är huvudsträckan i South Stream gasledningen. En alternativ dragning är den andra ledningen som går genom Rumänien, Serbien, Kroatien, Slovenien och Österike. South Stream är Gazproms projekt och de har kommit långt i planeringen.
Konkurrerande ledning är Blue Stream som skulle gå från fd Sovjetiska gasrika centralasiska republiker genom Turkiet, Grekland och vidare mot Europa och på så sätt kringå Ryssland. Denna gasledning är initierad från några think thank som är närstående till Unical och Texaco (har läst om detta för ett tag sen men har inga länkar kvar).
För övrigt så är CIAs prognos för balkan de närmaste åren ökad oro. Kanske har det varit tanken med Kosovos erkännande. Att inte tala om hur det blir världen runt när diverse separatistiska grupper nu får vind under vingarna...
Inlagt av Anonym | 23 februari 2008 kl. 19:44
Jag är kluven om Kosovo's självständighet. Detta kan naturligtvis leda till alla möjliga konflikter. Självständighetsförklararingar brukar ju göra detta när det finns motsättningar och inte är amicable som i Tjeckoslovakiens fall..
Jag noterar dock att Canada avhåller/väntar eller håller sig neutral i frågan om att erkänna självständighetsförklaringen, (pjui långt ord)...Det har kanske sin förklaring i att Canada själv lider av Quebec separatist partis (PQ) arbete att splittra landet i två delar (xenofobi)...Ett erkännade av Kosovo kan ge bensin på den lite pyrande eld som råder efter 1995 omröstning som med ett hårsmån fick oss att förlora Canada som vi känner till.
Uhu, PQ använde sig även av Norge's upplösning av union 1905 som ett argument att ett folk (norrmän) kan gå sin egen väg...
Inlagt av Anonym | 23 februari 2008 kl. 19:52
Jag har gäster i kväll och hinner inte svara mer än mycket kort:
Det finns naturligtvis många bottnar i en sådan här historia -- jag vill inte göra gällande att detta skulle vara den enda. Men det är ju alltid lika förbluffabde hur världen intresserar sig när det finns energiråvaror inblandade!
Och, ingenjören, med en någorlunda underbyggd misstanke att du har relationer till Balkan, så vill jag inte ifrågasätta vad du skriver -- alldeles speciellt inte när det gäller även Serbiens övergrepp -- men har du inte blandat ihop ledningarna?
Citat från Wikipedia om AMBO:
"The pipeline is planned to be built and operated by the US-registered Albanian Macedonian Bulgarian Oil Corporation (AMBO)"
Citat från Novosti om Burgas-Alexandroupolis:
""All players on the Black Sea oil market will use the Burgas-Alexandrupolis pipeline," Transneft CEO Semyon Vainshtok told a press conference following the signing between Russia, Greece and Bulgaria of an agreement on the construction and operation of a trans-Balkan pipeline."
Inlagt av Mikael Wälivaara | 23 februari 2008 kl. 20:13
Vad jag hörde i somras var att USA måste stänga/flytta sina baser från västtyskland år 2010.
De kanske vill spara in på flyttkostnaderna och flytta dem till Kosovo? Framtidens intressen ligger närmare åt det hållet.
Kolla upp det, min källa till uppgiften var en serbisk pizzabagare :)
Inlagt av Anonym | 23 februari 2008 kl. 23:03
USA och EU har från början varit högt involverade på händelserna på Balkan. Redan 1991 Lord Piter Karington var nominerat för fredsmäklare ( efter varje hans besök, situationen här blev bara värre och värre. Jag skriver "här" därför att jag skriver från Kroatien ). Vem har frofiterad på Balkan-krigen ? Serbien ? Kroatien ? Nej, nej, nej !
Se situationen nu här i Kroatien !
ALLA BANKER ÄR I UTLÄNDSK EGENDOM ! ALLA BANKER ! DET FINNS INTE EN ENDA KROATISK BANK LÄNGRE !
Kroatiens Telekom såldes mkt billigt till Deutsche Telekom och nu har vi ocker priser på telefoni och internet ! Bästa företag har också privatiserats och ägs nu av osynliga utländska ägare ! Utländska bankirer har satt masor av Kroatiska medborgare till skuldfällor och satt hypotek på deras fastigheter. De bankerna köper nu jordbruks mark och alt som kan köpas vid Adriatiska havet ! Kroatien har nu över 30 miljarder euro statsskuld. Ojebolag såldes och snart ELVERKET går också bort.
-Situation i Serbien är ännu värre ! HAR KROATERNA OCH SERBERNA PROFITERAT AV KRIGET ! Nej ! Klart att vi var manipulerade och lurade till detta meningslösa hat och krig så att våra länder kunde helt förslavas ekonomiskt och militärt. NU EFTER 1999 NATO AGRESION OCH EFTER KOSOVOS SÅ KALLADE SJÄLVSTÄNDIGHET ÄR KLART VEM HAR ANORDNAD VÅRT ELENDE : USA, EU, och dess bankirer !
Snart ska också kosovoalbaner inse att de e också lurade när de inser att de blir bara slavar till NATO och utländska företag och banker !
Vilken svarta självständighet ! I Aktisari planen som har inskrivits till Kosovos Grundlag står att NATO har högsta beslutande rätt i Kosovo !
Så mycket från Balkan och hälsningar till Mikael ! ( Stor glädje för svenska folket att de finns frihetsälskande mäniskor som du ) CIAO from Croatia !
Inlagt av Anonym | 24 februari 2008 kl. 10:54
Hej,
Oljan spelar säkert in, men jag tror att det finns annat också. Särskilt de mera långsiktiga geopolitiska intressena. Denationaliseringen av forna Jugoslavien blev en slags upptakt till NWO, med 911 som startskott. Denna artikel ger ett bredare perspektiv och är intressant med sina kartor
Kosovo som modell:
Opening a Pandora's Box: Kosovo "Independence" and the Project for a "New Middle East" http://www.globalresearch.ca/index.php?context=viewArticle&code=NAZ20080219&articleId=8132
Det finns också ett annat spår från Den sionistiska planen, översatt av Israel Shahak 1982:
http://www.geocities.com/alabasters_archive/zionist_plan.html
Se även:
http://www.fib.se/visa_kors_info.asp?Sidrubrik=Nyheter&e=e005&DocumentId=31&Avdelning=027&Meny=018
Inlagt av Lasse Wilhelmson | 24 februari 2008 kl. 11:25
Hej Croatia!
Tack för en mycket lärorik inblick i hur det ser ut från ditt perspektiv. Jag kan alldeles för lite om detta, men spontant känns det som om jag kan hålla med dig.
Lasse W:
Tack för flera synnerligen intressanta och nyanserade/-ande kommentarer. Väldigt trevligt att ha dig med!
Jag har, som jag tidigare skrivit, inte pekat ut oljan som Faktorn, även om jag inte tror att man kan underskatta den. Jag såg bara detta samband upprepas ytterligare en gång, som det gör i Mellanöstern, i Burma, i Sudan och så vidare...
Det får bli lite mer Europastudier från min sida, märker jag -- ja, även Sverigestudier... Det är mycket man borde kunna.
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 24 februari 2008 kl. 11:49
Sandbuzz:
Just när det gäller olja är väl Kanada ytterst intressant globalt? Hur ser ni på det? Är det något som ger anledning till oro för den rabiate grannen i söder eller känner ni att det är en natinell styrkeposition?
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 24 februari 2008 kl. 11:51
Mikael W,
Jag är kanske inte så bevandrad i politik att jag kan svara men jag försöker - Man kan nog påstå att Canada är intressant globalt då enligt TD Bank "våra" reserver inkluderat oljesandsfälten bara ligger två efter Saudi. Genom NAFTA avtalet så förser vi US med olja, (största exportören till US) och så länge vi kan tillfredställa grannens och Canada's behov är jag inte orolig...Att inneha olja och gas kan kanke ses som en styrkeposition för förhandlingar om mängd och pris i exporten. Förhållandet mellan våra länder har alltid varit bra dvs. upp till G. W. Bush startade sitt krig i Iraq och vi vägrade att gå med, (thank God) då det surnade, men har nog normaliserats nu...
Corporate-America och andra globala aktörer (Shell) är naturligtvis intresserade i våra resurcer inom energin och investerar i oljesandsfälten. Vilket är bra för ekonomin här. Men jag känner ingen direkt oro än. Den brännande frågan är väl om oljefyndighter ägs av Provincerna som har oljan inom sitt territorum eller ägs av federala/nationen Canada?
Inlagt av Anonym | 24 februari 2008 kl. 17:59
Hej Kroatien!
Visst har kriget varit katastrofal, som alltid. Bankutförsäljningar kallades för en nödvändig bankreform vill jag minnas.
Mikael W:
Du har rätt angående AMBO. Gazproms sträckning skulle gå genom Bulgarien och Grekland för att sedan fortsätta under havet till Syditalien.
Lite OT: Hörde idag att Nader är med i presidentvalet 2008. Är de republikanernas och demokraternas respektive kandidater John och Hillary kan jag tänka mig att Nader skulle kunna mobilisera en hel del röstberättigade.
Tänk dig Nader som presidentkandidat och RP vicepresident, eller tvärtom? Vad tycker du? Jag vet att du, liksom jag, är lite tveksam till RPs fulla frihet åt alla (där företagen med stora resurser har kanske mest att tjäna på det), men kanske är RP och RN en vinnarkombination?
Inlagt av Anonym | 24 februari 2008 kl. 23:33
Ralph Nader är en tragikomisk gammal relik, som bara gör sig löjlig genom att ge sig in i presidentkampanjen igen.
Han har på det stora hela inte gjort någonting de senaste fyra åren, sedan han fick 0,4 procent i förra presidentvalet...
Jag håller med en nästan totalt enig progressiv opinion i USA, att Nader hade gjort betydligt mer nytta om han investerat den lilla trovärdighet han fortfarande har kvar på att bara vara aktiv i debatten, inte ge sig in och snylta på antirepublikanska röster.
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 25 februari 2008 kl. 21:23
Hmm, du har nog rätt om Nader Mikael. Jag blev väl lite tagen av stundens hetta lol. Man vill ju gärna tro att det finns en annan väg förutom Clinton vs McCain eller Obama vs McCain.
Tillbaka till temat - Serbien och Ryssland tecknade ett avtal om bygget av South Stream idag: http://en.rian.ru/russia/20080225/99998830.html
Inlagt av Anonym | 25 februari 2008 kl. 23:03
Oroa dig inte, ingenjören -- det kommer med all säkerhet att dyka upp nya jokrar i spelet. ;-)
Jag är inte längre övertygad om att Bloomberg ställer upp, men det skulle inte förvåna mig.
Romney pratar om att hoppa in igen. Newt Gingrich har antytt att han ställer upp om krävs...
Temat, ja: Det var snabbt marscherat. På nått sätt tycker jag att det bekräftar min tes. ;-)
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 25 februari 2008 kl. 23:34
.
- The Real Story Behind Kosovo's Independence
By Jeremy Scahill, February 23, 2008.
All of a sudden, DC establishment figures care about "international law" when it suits their interests in Kosovo......
www.alternet.org/audits/77546/?page=entire
www.informationclearinghouse.info/article19412.htm
Inlagt av Anonym | 25 februari 2008 kl. 23:50
Till er alla. Varför inte passa på att tala om vad ni tycker till de styrande? Simon Tilford på tankesmedjan Center for European Reform "råkar" nyligen ha bloggat om saken (CER är intimt förknippat med många mycket tunga toppnamn inom politik och business). Jodå, de tillåter tom. anonyma kommentarer.
//steelneck
Inlagt av Anonym | 26 februari 2008 kl. 02:08