« Hem | USA:s flygvapen planerar för att anfalla Iran » | Korkad, senil eller bara en lögnare? Presidentkand... » | Detta är bara ett testinlägg för att se vad Firefo... » | Korkad, senil eller bara en lögnare? Presidentkand... » | USA:s flygvapen planerar för att anfalla Iran » | Två starka videolänkar » | New World Order och Stockholmssyndromet » | Mandela är död, hävdar George Bush Mördad av Sadda... » | Svenska vapen gör succé i Irak "USA väldigt nöjda,... » | Frihetsgudinnan har stängt för gott... Ingen Habea... »

Carl Bildt: Kanske blir Iran 2008 års allra mest kritiska internationella fråga.

Carl Bildt tillhör inte mina personliga favoriter, som säkert några noterat. Jag röstade på Alliansen i senaste valet, får jag väl än en gång erkänna, men med den lite anemiska ursäkten att jag ville ge dem chansen att visa vad de egentligen stod för, bakom de tjusiga, folkliga parollerna... Socialdemokraterna hade ju redan avslöjat sig grundligt.

På Josef Bobergs inrådan besökte jag dock motvilligt utrikesministerns blogg idag. Och alla mina värsta farhågor besannades direkt.
Mellan vardagliga reflektioner om vädret och en trevlig middag kvällen innan, noterar Bildt att det pratas en väldig massa om Irak och Iran i amerikanska medier just nu. Och han noterar också att den franske "kollegan" Kouchner tagit upp Iran under sitt senaste besök. Detta korta spekulerande resulterar i en skarpsynt slutsats:
Kanske blir [Iran] 2008 års allra mest kritiska internationella fråga.
Kanske? Kanske?!!
Det är redan nu den allra mest kritiska internationella frågan och har varit det sedan flera år! Att han banaliserar detta på ett sådant här sätt är, som jag ser det, en cynism av anmärkningsvärda mått.
Antingen är han av den uppfattningen att vi är så korkade, att hans vardaglighet kommer att lugna oss på något vis, eller så är han så uppfylld av att ingå i det internationella maktspelet att han helt tappat de mänskliga proportionerna. Det tycks i alla fall inte vara något som väcker någon större politisk indignation hos honom. Några hundratusen döda och hotet att man kommer att starta ett kärnvapenkrig i Mellanöstern, vad är det för en ledande Bilderbergare?

Andra bloggar om: , , , ,

Såg ni vad f.d. vapeninspektören i Irak Scott Ritter sa om Irans påstådda kärnvapentillverkning?

Tackar för den M.

Med tanke på sprängkraften i vad Scott säger så antar jag att klippet kommer visas i SVTs morgnonprogam imorgon, samt på Rapport och Aktuellt - eller har jag kanske fel?

Har en känsla att det inte blir så trots allt.

Carl Bildt måste mena dagen efter bomberna fallit. Japp, vi har fått oss en svensk Kissinger.

Ingenjören (sören?): Visserligen är klippet gammalt, men tipsa dem.

Har våran Hans Blix tystnat?

Hmmm, Idag mitt på dagen skapade jag ett användarnamn där på Bildts wordpress och lade en kommentar - den har fortfarande inte publicerats. Blev jag censurerad måntro?

Kommentaren jag skrev såg ut så här:

--------------

"I TV-kanalerna rasar" Ja, kognitiv dissonans gör ont. Det lustiga är att det oftast är precis de som högst hyllar USA som den främste freds och frihetsälskaren, som vill tysta det för demokratin så viktiga fria meningsutbytet och opinionsbildandet. Men att låta andra sidan komma till tals kan aldrig vara fel om man verkligen står för de frihetsideal man säger sig göra. Platons grottliknelse gör sig onekligen påmind.

Ja det finns de som vill jämföra Irans president med Hitler, men det finns å andra sidan rätt många som tämligen sakligt börjar jämföra dagens USA med 30-talets tyskland, och det finns onekligen rätt många ganska skrämmande aspekter i de lagar och direktiv som kommit sedan 9/11. Det otäcka är att USA verkar följa ett redan utprovat recept som fungerat, oavsett vänster eller höger, flera gånger tidigare.

-------------------
Jag tycker inte borde vara så fruktansvärt kontroversiellt att Bildt behöver censurera det, eller?

//steelneck

Mycket bra kommentar, steelneck!
Den var alldeles för intelligent för att bli censurerad...
MW

jag kan prova att klistra in samma med mitt konto om du vill? :)

Ja varsågod, glöm inte länken till de där 10 stegen bara.

//steelneck

Skicka en kommentar
Mikael Wälivaara

Om mig

  • Mikael Wälivaara
  • KIVIK, Skåne, Sweden
  • "Food for thought", eller tankeföda som man skulle kunna översätta det med, till andra hungrande själar, som jag.
Min profil