« Hem | Världsberömd Mellanösternkorrespondent: Jag ifråga... » | Bara USA-hat eller en bild av verkligheten? » | F.d. minister: Bush är inte blind. Snart kommer e... » | 11 september: NIST vet inte vad som hände med WTC ... » | Aaron Russo är död » | Vita Huset har gjort en handbok för motdemonstrati... » | 5 år sedan Cheney förklarade krig mot Irak » | Rökarpogromen » | Giuliani visar sitt rätta ansikte » | Den 18:e har passerat och UFO-videon var fejk... »

Det kostar på att säga sanningen

Hittade just denna nedslående artikel på Forbes. Det är en sammanställning av vad som drabbat amerikaner som vågat avslöja olagligheter och korruption i Irak, så kallade "whistleblowers". De har fängslats, torterats, fått sparken och skämts ut offentligt.

Ett citat:
"Reconstruction is so rife with corruption. Sometimes people ask me, `Should I do this?' And my answer is no. If they're married, they'll lose their family. They will lose their jobs. They will lose everything," Weaver said.
"Återuppbyggnadsarbetet är så genomkorrumperat. Ibland får jag frågan, 'ska jag göra detta'? Och mitt svar är nej. Om de är gifta kommer de att förlora familjen. De kommer att förlora sina jobb. De kommer att förlora allt," säger [professorn i statskunskap] Weaver.

Hur var det nu med den där svensken, Anders Ahlmark, på Sjöfartsverket, som avslöjade att det var en miss i sjökorten som orsakade att oljetankern Tsesis gick på grund? Han placerades om som fyrvaktare på Ölands södra grund...

Andra bloggar om: , , , , ,

Mikael Wälivaara

Om mig

  • Mikael Wälivaara
  • KIVIK, Skåne, Sweden
  • "Food for thought", eller tankeföda som man skulle kunna översätta det med, till andra hungrande själar, som jag.
Min profil