« Hem | Vita Huset har gjort en handbok för motdemonstrati... » | 5 år sedan Cheney förklarade krig mot Irak » | Rökarpogromen » | Giuliani visar sitt rätta ansikte » | Den 18:e har passerat och UFO-videon var fejk... » | Sången till soldaten av Bulat Okudjawa » | Präster utbildas för att dämpa oro vid undantagsti... » | 11 september: Vi hade ingen aning! 12 september: F... » | Tips till George Bush: "Gör som Julius Caesar!" » | Sången till ett liv av Bulat Okudjawa »

Aaron Russo är död


Regissören och filmaren Aaron Russo, som nyligen skapat den enormt viktiga dokumentären America: Freedom to Fascism, har avlidit efter en lång kamp mot cancer. (Tack för tipset V.)

På bloggen War Against Federal Tyranny publiceras också Russos sista text, som är ett flammande stöd för Ron Paul. Kommentarer överflödiga...

UPPDATERAT: Jag tror att många uppfattar debatten om huruvida den amerikanska inkomstskatten är laglig eller inte som en fråga som egentligen inte berör oss här i Sverige. Det är bara ännu en konspirationsteori från ett land av kroniska skattehatare.

Men frågan har verkligen en mycket stor betydelse i det globala politiska sammanhanget. Om det nu är så, vilket Russos film väldigt övertygande visar, att inkomstskatter är emot den amerikanska konstitutionen, så pekar detta på en kriminell konspiration mot det amerikanska folket. En kriminell konspiration som omfattar myndigheter, domstolar, banker och politiker.
Och kan de genomdriva en sådan politik, fullt medvetna om att den är olaglig, vad kan vi då förvänta oss av det amerikanska rättsystemet i övrigt?
Kan vi till och med dra slutsatser om hur det politiska etablissemanget fungerar i alla "demokratiska" stater, även vår?

Jag tycker att detta är både avslöjande och skrämmande. Våra demokratiska samhällen är inte skapade för att skydda oss medborgare, utan för att gynna den ekonomiska och politiska makten. Och varje gång någon av dina och mina företrädare, de vi betalar lönen för, i hemlighet träffar den ekonomiska eliten i sammanhang som Bilderberggruppen, så sviker de oss, sina uppdragsgivare.
Det tål att upprepa, att den politiska process vi symboliskt deltar i genom så kallade demokratiska val, är en ren schimär. Politiker "blommar inte upp", genom någon slags ideell, demokratisk evolution, utan de väljs ut, formas, utbildas och vingklipps under ett långt och noga utarbetat internt arbete inom partierna. Sedan lanseras de genom valberedningar och selekteras genom stöd ovanifrån. När det äntligen är dags för dig och mig att stoppa valsedeln i kuvertet har allt redan beslutats för oss. Över våra huvuden.
I Carl Bildts bastuklubb sitter både borgare och sossar och håller koll på att allt fortlöper smidigt och utan några avgörande meningsskiljaktigheter. Det är ju trots allt de emot oss.

Andra bloggar om: , ,

Nu råkar jag veta att Jan-Ola Gustafsson mejlade både Mikael och mig redan 12:44:58 den 25:e om Russo, med länkar som när man följde dem så såg man att han dog den 24:e. Fast V kan ju ha uttryckt saken tydligare. :)

Jag arkiverade dessa webbsidor när jag tog del av nyheten, så de finns kvar i detta skick:
http://blog.lege.net/content/Jeff_Rense_Program-20070825.html
http://blog.lege.net/content/aaron_russo_on_ron_paul_20070825.html
(Släng på .pdf istället för .html, så blir det i PDF version.)

Sedan, om tillägget till bloggartikeln om att man kört över konstitutionen (det som definierar vad staten är) med den statliga inkomstskatten, så är det verkligen avslöjande.

"ibeo" bloggade i somras om hur tjänstemän måste göra fel så att vi blir upptagna av att få dem att göra rätt. Hon kommenterade att det gäller politiker, det gäller tjänstemän, osv... "Hur ska de annars ursäkta sin existens om allt rullar på fint utan att de behöver göra något? ;-) Tänk en värld där alla 'vanliga' bara gjorde saker och struntade i politikerna/tjänstemännen och deras segande, tragglande, tidödslande 'show'. De skulle sitta där och skramla alldeles ensamma. Alltmedan alla skötte sitt och fixade världen. Säkert en mycket bättre värld om man tänker på hur händiga och finurliga folk i allmänhet är, om de inte blir hindrade av 'red tape' och 57 blanketter som ska hit och dit i evigheter."

Själv kastade jag ut denna fråga på ett politiskt forum för snart en vecka sedan - utan att få något svar: "Varför måste vanligt folk hela tiden tala om för makten att de ska fatta kloka beslut, varför gör de inte det av sig själva?"

För mindre än två timmar sedan svarade jag själv i samma forum så här: "Därför att om de inte tvingade oss att fokusera på de små frågorna, genom att fatta fel beslut i dessa, så skulle vi tala om de stora frågorna. Och då skulle det ju bli demokrati....." Då kom det dock en reaktion - som ifrågasatte min verklighetsbeskrivning. :)

Mest för att se OM jag skulle få ett svar öht, så mejlade jag Skatteverket med frågan om jag måste, enligt lagen, betala inkomstskatt..:)
Det tog sex dagar för dom att skramla fram detta svaret:
"Av 3 kap 3 § inkomstskattelagen framgår följande:
Följande personer är obegränsat skattskyldiga:
1. Den som är bosatt i Sverige
2. Den som stadigvarande vistas i Sverige
3. Den som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare har varit bosatt här"

Tycker att punkt tre verkade mycket suspekt. Hur menar dom där?
Kan dom verkligen beskatta ex. om jag nu skulle bo i Danmark och bott där i låt säga två år och har barn i Sverige?
Så tolkar jag det iaf... Låter inte riktigt sunt.

Som ett litet svar till Leif E:s inlägg, kan jag säga att inom de kommunala väggarna så är det mycket som är åt h-e. Genom mitt arbete så ser jag ofta hur främmande från verkligheten många är där. Diskutera priser finns knappt, se efter billigare alternativ existerar inte och bryta vanor är extremt svårt. Enbart genom det jag sysslar med skulle kommunerna tillsammans med landstingen i Sverige göra besparingar på mellan 75-100 miljoner på ett år!!
Dom kan t.ex. betala mellan 50-100 000:- för en tjänst som man kan få gratis, och bättre!
Men dom kollar aldrig sånt utan bara tragglar på i vanans gamla spår...
Det är inga småpengar...och det är våra pengar vi låter dessa vettlösa människor ta hand om.

Naturligtvis är inte alla inom kommunerna så här, men alldeles för många.

Aaron Russos bortgång är en stor förlust för oss alla.
Han ifrågasatte i sin film, America Freedom to Fascism, den amerikanska inkomstskatten och visade att skatteuttaget motsvarade kostnaden för USA:s krigföring och för att kunna fortsätta med detta olagliga skatteuttag måste USA alltid befinna sig i krig eller under hot.

Tror att detta delvis förklarar USA:s aggressiva imperiebyggande.

Mvh/ Kask

Hejsan,

Leif - Dina uttryckta meningar: "Därför att om de inte tvingade oss att fokusera på de små frågorna, genom att fatta fel beslut i dessa, så skulle vi tala om de stora frågorna. Och då skulle det ju bli demokrati....." - slut citat.

Mitt i prick = femetta - i mitt perspektiv sett !

Ha det...
vännen Josef

Mikael: Tråkigt att höra att Aaron R är död. Gjorde många bra filmer.

Leif och Hans: Kan tycka att fler borde uppmärksamma allmänheten om detta problem. Det är skattepengar de leker med, sen har de inte råd med viktiga saker. Då är pengarna "slut". Kan också tänka mig att de har vissa relationer med företag de handlar av eller ger uppdrag åt.

Ett exempel är dessa hem de sätter barn de kidnappat på. Ett flicka vi känner sitter på ett sånt hem här i kommunen. Hon kallar det för ett "fängelse". Det kostar 120.000 kronor per månad. Jag undrar vilken relation det hemmet har till kommunen? Det är inget fel på henne, men hon ska "vårdas", samtidigt som alltså lärarna måste tigga oss föräldrar om att själva köpa skolböcker. Detta var bara ett exempel av tusentals berättelser, som borde berättas.

Ett annat exempel är det jag läste om idag. En mamma är för sjuk för att arbeta, men får ingen barnomsorg heltid, trots läkarintyg. Barnomsorg är nämligen inte arbete, enligt kommunen. Ändå betalar de sin barnomsorgspersonal lön! Att kommunen bett föräldrarna vända sig till socialen, känns som en varningsklocka efter vad som hände flickan jag nämnde ovan. Där vände sig den sjuke föräldern till samma kommun (Växjö), som genast "kidnappade" henne och aldrig återlämnade henne.

Enligt kommunen här så bör människor tänka sig för innan de skaffar barn om de senare kommer bli sjuka. Föräldrar ska nämligen ta hand om sina barn själva - det finns inte barnomsorgen till för att göra. Ja, så uttrycktes det faktiskt! Kan tänka att alla som planerar att bli sjuka i framtiden nu aktar sig för att skaffa barn - men vem planerar vid 25 att bli sjuk vid 30-35?

Runa - ibeoDesign - VETTELJUS.org

Om politiker medvetet grottar ned sig i små idiotiska detaljer för att försvara sitt existensberättigande, till onödiga kostnader, så måste det
a) vara ett tecken på att de helt enkelt är rädda för att fatta "stora" beslut, eftersom de kan bli kritiserade
b) medvetet konspirerar mot de som betalar deras lön, skattebetalarna, vilket väl borde hamna under trolöshet mot huvudman, åtminstone.

Förmodligen är det väl lite av båda.
Ett av mina favoritexempel är när en IT-entreprenör här på Österlen ville ge Simrishamns kommun en gratisdomän på sin server – detta var i mitten på 90-talet.
Kommunen tackade nej med motiveringen att Internet bara var en fluga som snart skulle vara över. "Det är bara något för 14-åriga hackare."
MW

har bara en fråga. Aaron Russo talade ju om mer saker än inkomstskatter. han pratade bland annat om N. Rockefeller och hans "vänner" som har en hel del sjuka saker för sig. har du tänk gå in på det med?

//The Saint

Skicka en kommentar
Mikael Wälivaara

Om mig

  • Mikael Wälivaara
  • KIVIK, Skåne, Sweden
  • "Food for thought", eller tankeföda som man skulle kunna översätta det med, till andra hungrande själar, som jag.
Min profil