« Hem | Smått och stort » | Ann "The Man" Coulter röstar hellre på Clinton än ... » | Shell gör "obscen" rekordvinst 500 miljoner om dag... » | Bye, Bye Rudy 9iu11ani » | Vann Kennedy över Nixon 1960 med hjälp av valfusk? » | Rekommenderat: Jan-Olov Wikhall » | Kucinich hoppar av. Och OS genomförs med munskydd? » | Se upp! Flera spännande fenomen på senaste tiden » | Bush och Vita huset:935 lögner som kostat 100.000-... » | Smugglingen av amerikanska kärnvapenhemligheter: S... »

Egypten stänger till Gaza
Hamas protesterar inte

Det är nu tio dagar sedan Hamas sprängde upp en öppning i gränsmuren mellan Gaza och Egypten, vilket betydde den första relativa rörelsefriheten för den ockuperade befolkningen på mer än ett halvår.
Men i morgon, söndag, kommer Egypten att stänga den tillfälliga gränsöppningen, meddelar bland annat den engelskspråkiga israeliska tidningen Ha'aretz. Och Hamas har lovat att inte göra något motstånd den här gången.

Personer med större kunskap om situationen i Gaza får hjälpa till med att tolka detta. Jag kan visserligen tänka mig att det kan vara en del i förhandlingar om ett närmandet mellan Hamas och Egypten, men det låter som ännu ett svek mot Gazas invånare. 

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Mikael Wälivaara

Om mig

  • Mikael Wälivaara
  • KIVIK, Skåne, Sweden
  • "Food for thought", eller tankeföda som man skulle kunna översätta det med, till andra hungrande själar, som jag.
Min profil