Vem kapar internetkablar i Asien och Mellanöstern?
(BoB Roger)
UPPDATERAT nedan
Sedan den 23 januari har fem internetkablar i Mellanöstern skurits av, med svåra konsekvenser inte bara för privat surfande, utan även för IP-telefoni, massmedia och företagskommunikation. Värst drabbat är Indien, men även Pakistan, Iran, Egypten, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. Enligt Mena Report går upp till 90 procent av datatrafiken i regionen via kabel.
Officiellt har man förklarat denna "epidemi" med att fartyg slitit av kablarna med sina ankare. Någon anledning att misstänka sabotage anser International Cable Protection Committee inte att det finns. Jag undrar hur stor sannolikheten är för att det har naturliga förklaringar?
Att detta dessutom inträffar i världens mest instabila region, samtidigt som USA och Israel desperat letar efter nya anledningar att anfalla Iran, är naturligtvis också bara ett olyckligt sammanträffande...
I sammanhanget kanske jag också bör nämna att det i dagarna har varit kongressutfrågningar av USA:s största underrättelsetjänster om hur säkerhetsläget ser ut i världen. Före detta USA-ambassadören i FN, den rabiate galningen John Bolton, hade det goda omdömet att nyligen i Wall Street Journal kritisera de samlade underrättelsetjänsternas rapport, National Intelligence Estimate, om att Iran inte hade något kärnvapenprogram, med att det var politiskt önsketänkande, inte seriösa underrättelseuppgifter.
När underättelsecheferna ombads att kommentera detta i går blev svaret, att det förmodligen aldrig presenterats en mer noga genomarbetad och kritiskt granskad NIE än just denna.
Bush har 11 månader kvar i Vita huset och mycket stora möjligheter att se till att det blir ännu längre. Supertisdagen kan fortfarande mycket väl visa sig vara ett spel för galleriet -- alldeles speciellt när en av huvudkandidaterna, John McCain, roat sig med att sjunga sin egen version av Beach Boys "Barbara Ann" -- "Bomb, bomb, bomb, bomb, bomb Iran"... Och en annan, Hillary Clinton, fått mängder av kampanjbidrag från bland annat banker och vapenindustrin. Och en tredje, Barack Obama, haft Joe Lieberman som sin politiske mentor i senaten. (För övrigt var Lieberman också Al Gores vicepresidentkandidat...)
UPPDATERAT 8/2:
I en kommentar till nyheten skriver en läsare av Democratic Underground, är det ungefär lika trovärdigt som att man hittar ett pass från en av de utpekade kaparna på gatan nedanför World Trade Center...
Egyptiska myndigheter utesluter ankarförklaringarna, eftersom man har bevakning av farvattnen och att inga fartyg skulle ha befunnit sig i området vid tidpunkterna för brotten (dubbelmeningen medveten...).
Jag vill också göra alla uppmärksamma på länken som Måns skickade alldeles nyss. Ovan är en skärmdump från internettrafficreport.com, där det ser ut som Irans backbone-router ligger helt nere. Vi får hjälpas åt att gå tillbaka dit och titta då och då, för att se om det bara är någon felavläsning.
PS: Och se till att läsa kommentarerna! De är många och viktiga!
Intressant?
Andra bloggar om: Internetkablar, Mellanöstern, USA, Israel, Iran, NIE, John McCain, George Bush
UPPDATERAT nedan
Sedan den 23 januari har fem internetkablar i Mellanöstern skurits av, med svåra konsekvenser inte bara för privat surfande, utan även för IP-telefoni, massmedia och företagskommunikation. Värst drabbat är Indien, men även Pakistan, Iran, Egypten, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. Enligt Mena Report går upp till 90 procent av datatrafiken i regionen via kabel.
Officiellt har man förklarat denna "epidemi" med att fartyg slitit av kablarna med sina ankare. Någon anledning att misstänka sabotage anser International Cable Protection Committee inte att det finns. Jag undrar hur stor sannolikheten är för att det har naturliga förklaringar?
Att detta dessutom inträffar i världens mest instabila region, samtidigt som USA och Israel desperat letar efter nya anledningar att anfalla Iran, är naturligtvis också bara ett olyckligt sammanträffande...
I sammanhanget kanske jag också bör nämna att det i dagarna har varit kongressutfrågningar av USA:s största underrättelsetjänster om hur säkerhetsläget ser ut i världen. Före detta USA-ambassadören i FN, den rabiate galningen John Bolton, hade det goda omdömet att nyligen i Wall Street Journal kritisera de samlade underrättelsetjänsternas rapport, National Intelligence Estimate, om att Iran inte hade något kärnvapenprogram, med att det var politiskt önsketänkande, inte seriösa underrättelseuppgifter.
När underättelsecheferna ombads att kommentera detta i går blev svaret, att det förmodligen aldrig presenterats en mer noga genomarbetad och kritiskt granskad NIE än just denna.
Bush har 11 månader kvar i Vita huset och mycket stora möjligheter att se till att det blir ännu längre. Supertisdagen kan fortfarande mycket väl visa sig vara ett spel för galleriet -- alldeles speciellt när en av huvudkandidaterna, John McCain, roat sig med att sjunga sin egen version av Beach Boys "Barbara Ann" -- "Bomb, bomb, bomb, bomb, bomb Iran"... Och en annan, Hillary Clinton, fått mängder av kampanjbidrag från bland annat banker och vapenindustrin. Och en tredje, Barack Obama, haft Joe Lieberman som sin politiske mentor i senaten. (För övrigt var Lieberman också Al Gores vicepresidentkandidat...)
UPPDATERAT 8/2:
EN KABEL "FÖRKLARAD" -- IRAN HELT UTAN INTERNET?
Indiska Flag Telecom meddelade igår att ett av kabelbrotten nu kunde förklaras med att ett ankare var orsaken -- undervattensbilder visade ett avslitet ankare intill kabeln, som går mellan UAE och Oman.I en kommentar till nyheten skriver en läsare av Democratic Underground, är det ungefär lika trovärdigt som att man hittar ett pass från en av de utpekade kaparna på gatan nedanför World Trade Center...
Egyptiska myndigheter utesluter ankarförklaringarna, eftersom man har bevakning av farvattnen och att inga fartyg skulle ha befunnit sig i området vid tidpunkterna för brotten (dubbelmeningen medveten...).
Jag vill också göra alla uppmärksamma på länken som Måns skickade alldeles nyss. Ovan är en skärmdump från internettrafficreport.com, där det ser ut som Irans backbone-router ligger helt nere. Vi får hjälpas åt att gå tillbaka dit och titta då och då, för att se om det bara är någon felavläsning.
UPPDATERAT 2:
Enligt bloggen I love Bonnie, är uppgifterna från Internet Traffic Report kända för stora brister, så vi får väl ta den uppgiften med en nypa salt tills vidare.
UPPDATERAT 3:
I Love Bonnie har fortsatt sitt imponerande grävande i historien med de avklippta kablarna och har hittat många spännande trådar.
Stora delar av internettrafiken i området går nu tillsvidare via routrar som tillhör amerikanska intressen. Möjligheten att avlyssna all trafik har alltså blivit mycket enklare.
Flag Telecom, det indiska företaget jag skrev om ovan, ingår i Reliance Communications, den ledande ISP:n i Indien. Reliance har även stora oljeintressen(!), genom Reliance Power Limited, där bland andra Condoleezza Rices tidigare arbetsgivare, oljeföretaget Chevron är delägare.
"Bonnie" har också noterat sammanträffandet med den planerade öppningen av den dollarfria iranska oljebörsen...
PS: Och se till att läsa kommentarerna! De är många och viktiga!
Intressant?
Andra bloggar om: Internetkablar, Mellanöstern, USA, Israel, Iran, NIE, John McCain, George Bush
Kan det vara så att internet-kablarna till svenska massmedia också är avskurna eftersom de hittills (6/2-08) inte tagit upp dessa nyheter som t.ex. är daterade den 1 februari på CNN:s webb-nyheter.
Inlagt av Anonym | 6 februari 2008 kl. 15:11
Touché, Ingvar! :-))
Men jag ser på Google att åtminstone DN skrivit om det, men då med den ofarliga rubriken: "Internetkablar drogs sönder av ankare"...
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 6 februari 2008 kl. 15:21
En artikel på rense.com menar att det kan vara nio kablar eller fler det handlar om:
http://www.rense.com/general80/cable.htm
Det är samma totala tystnad om detta som med t.ex. kölden som hållt södra Kina i ett svårt grepp senaste tiden.
Handlar om miljoner drabbade.
Inlagt av HCA | 6 februari 2008 kl. 17:09
Jag är glad att jag "upptäckt" en nyhets byrå värd namnet. Icke etablerad media! När jag såg detta så tänkte jag faktiskt att detta var ett led i samma spår som NSA bevisligen gjort med AT&T fiber (kopierar flödet!) en föredetta anställd har dragit igång en rätts process om om huruvida det är lagligt eller inte att kopiera all trafik även den inhemska.. Det låter som att nu vill man kopiera all mellanöstern trafik... Klumpigt av etablerad media att inte haka på detta.. eller är det kanske inte klumpigt? :)
Inlagt av Anonym | 6 februari 2008 kl. 18:51
Ja, HCA och andra, något fuffens verkar det vara fråga om. Något litet "busstreck"... Och har man inte radiostyrda ankare, får vi leta efter skyldiga som kan arrangera undervattensoperationer. Det minskar listan av misstänkta i regionen betydligt.
Anonym, välkommen ombord! Hoppas du har några bra länkar om AT&T-storyn, för jag känner mig för stressad med annat för att hinna söka.
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 6 februari 2008 kl. 19:45
Funny! Innan jag NU läste artikeln på rense.com så kom min kompis och jag tidigare i veckan till slutsatsen att det var US submarines som skurit av kablarna. Nej, jag bör inte säga slutsatsen utan våra spekulationer ledde till misstanken av US submarines.
Jag har fortfarande en intuativ känsla av att något mycket stort kommer att hända i vår, i.e. en attack på Israel och en retaliering på Iran...Jag kan inte få det ur mitt sinne, kanske är jag crazy?
Men jag tänker då detta: Which is the greatest crazy - to see something, or to pretend you didn't see it?
Artikeln på rense.com var intressant, men det är en sak jag inte kan få in i mitt huvud och det är konspirationsteorierna runt 9/11. Hur fick Bush och Co. 19 Muslimer att flyga jets in i skyskrapor med döden som tack för hjälpen?
Inlagt av Anonym | 6 februari 2008 kl. 20:18
http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=41594§ionid=351020102
Angående mellanöstern. Länken ovan innehåller årets största nyhet, men den har passerats obemärkt förbi.
Detta är ett större hot mot USA än vad Irans kärnvapen någonsin kommer att bli. Räkna med "åtgärder".
19 februari är ett viktigt datum.
Kolla denna länken för innebörden av en Iransk oljebörs.
Inlagt av Anonym | 6 februari 2008 kl. 21:40
Sandbuzz, det där var inte snällt! ;-)Du pratar med en som ägnat större delen av tre år åt 9/11... Och det är synnerligen OT.
Du ställer helt fel fråga. Ingen utomstående vet ens säkert om det fanns 19 arabiska kapare ombord på planen! Det finns inte en enda vrakdel som bevisar att det verkligen rörde sig om de fyra plan man påstår. Det finns egentligen bara tydliga bilder på ett enda plan, flight 175 som flög in i det södra WTC-tornet. Och många av dem är bevsísligen förfalskade...
Det finns bara en enda filmsnutt på flight 11, inga bilder alls på flight 77 som flög in i Pentagon, och bara ett hål i marken efter flight 93 som ska ha störtat i Shanksville.
Så, hur vet vi att det överhuvudtaget fanns några kapare? Flera av dem har ju dessutom trätt fram senare och påstått att de fortfarande lever...
Fråga dig istället om det finns några som tjänat på 9/11 -- i storleksordningen 1.000-tals miljarder dollar?.. Och om BushCo verkar vara hederliga nog att stå höjda över misstankar? Och om händelseförloppet undersökts ordentligt, till exempel vad som hände med WTC 7? Och vad George Bush och hela hans stab och Secret Service-detalj sysslade med den där morgonen i Florida?
För att bara börja nysta i skiten...
Eftersom George Bush, Dick Cheney, Donald Rumsfeld, Condoleezza Rice, Paul Wolfowitz och resten av gänget ALLTID ljuger, varför ska vi lita på dem just i detta fall, när det fanns miljarder att tjäna på det, och evig historisk berömmelse för historielicensiaten från Yale, George Walker Bush...
Se Loose Change. Till att börja med.
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 6 februari 2008 kl. 21:42
Anonym...
Vi skriver omedelbart in den 19 februari i kalendern.
Tack för de viktiga länkarna!
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 6 februari 2008 kl. 21:44
Råkade klicka i anonym, men en ytterligare tanke slog mig precis.
Hur ska oljebörsen kunna öppna om alla kablar är avskurna?
Där kanske förklaringen ligger.
Inlagt av Anonym | 6 februari 2008 kl. 21:50
Ja, Jakob, i alla fall borde det vara en ganska tydlig varning... Men jag tror nog inte att USA är så subtila.
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 6 februari 2008 kl. 21:56
Och som amatörastronom kan jag intyga om att det blir total månförmörkelse den 21 februari kl 4:26 om det nu kan ha med saken att göra ;-) .
God natt allihopa!
MVH
Ingenjören
Inlagt av Anonym | 7 februari 2008 kl. 00:26
Sorry Mikael, menade inte att göra dig upprörd.
"Det finns egentligen bara tydliga bilder på ett enda plan, flight 175 som flög in i det södra WTC-tornet. Och många av dem är bevsísligen förfalskade..."
Att de är förfalskade får du ta upp med en av mina kompisar som bodde och arbetade i Manhattan och såg flight 175 för att inte tala om hundratals andra som såg det i person...hans lägenhet blev obebolig och fick flytta...
Och vad hände med alla passagerare som bevisligen är döda?
Ursäkta för mitt OT!
Angående kablarna, det är troligtvis en varning till oljestaterna, främst då Iran, att inte mess med den Amerikanska dollarn och ekonomin med att börja tradera olja för Euro eller annan valuta istället för US$. En åtgärd som kan få katastrofala följder för USA's ekonomi. Jag tror jag skulle bli upprörd också...Och det kommer ju också att få följder i länder som håller US$ i reserv, då de minskar i värde...
Inlagt av Anonym | 7 februari 2008 kl. 08:29
Ingenjören:
Också något vi inte får missa :-)
Men du kan väl ta fram räknestickan och göra en sannolikhetskalkyl på detta. Fem "ankare" på tio dagar... Och Israel och Irak undslapp verkningarna... Den behöver inte vara sååå ambitiös, du kan gärna unna dig en felmarginal på någon (svensk) triljard... ;-)
Sandbuzz:
Ursäkta mig! Jag blev inte upprörd.
Notera smileyn.
Jag vill inte ifrågasätta din kompis, men kan han intyga att det verkligen var flight 175 han såg? Syntes det utanpå, på något sätt?
Läs några av mina senaste artiklar i ämnet: Motivet, Tillfälle , videobloggen med Mikael Cromsjö från Vaken.se, Blodsbröderna, Hesham Baharis från Alhambra förlag artikel -- eller gör min 9/11 Quiz...
Så tillbaka till kablarna.
Oljan är i dag själva basen för den amerikanska ekonomin, så visst har USA anledning att känna sig hotat.
Men att Iran skulle behöva några små varningar av det här slaget är naivt -- halva USA:s hangarfartygsflotta finns i området, USA:s kanske näste president sjunger "Bomb, bomb, bomb Iran" på offentliga valmöten, president Bush talar om tredje världskriget...
Nej, det beklagligtvis plausiblare motivet är krigsförberedelser. Och personligen tycker jag att det doftar Israel mer än USA.
Men jag hoppas jag har fel...
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 7 februari 2008 kl. 09:42
Kina... Kan de ha något med kablarna att göra? Läste någonstans att Kina äger runt 43% av USA's totala skuldsättning. Men kanske att Kinas kablar dras under Atlanten?
Inlagt av Anonym | 7 februari 2008 kl. 10:55
MW:
Missförstå mig rätt - jag tycker också att det är mycket märkligt med alla dessa kabelbrott även om jag inte direkt kan se nytta i att göra det. Som du mycket riktigt påstår så är det knappast för att skrämma Iran. Den enda vettiga jag kan komma på är att man vill installera avlyssningsutrustning. Och visst doftar det mer Israel än USA.
Sandbuzz:
Varför skulle jag och resten av världen finansiera amerikanernas krig och levnadsstandard? Är det inte dags att man börjar arbeta själv för sitt leverne istället för att plundra resten av världen? Helt rätt att sluta handla olja och andra varor för dollar.
Vad gäller 911 så finns det så mycket konstigheter som skedde denna dag att det är helt groteskt. Hade det inte handlat om USA utan om Ryssland t ex så hade man haft spaltmeter i tidningarna om detta. Nu när sånt skär i det stora demokratiska landet får man inte tala om detta...
Värt att nämna är att 20% av USAs befolkning inte tror på den officiella versionen om 911 och att landets ledning är på ett eller annat sätt inblandad i händelserna.
Jag välkomnar dig på en spännande resa här med Mikael W, Lars Ö och Leif E. Det kommer ändra din syn på världen för alltid. I början är det svårt att ta till sig all kunskap då man blivit uppfostrad till att de som regerar är i per definition goda, förutom de som regerar i länderna vars politik inte främjar "våra" eliters intressen. Det kan ju inte vara så att de som ska ta hand om oss och våra intressen jobba emot oss - eller?
Till att börja med googla lite på FALSE FLAG. Det finns gott om väldokumenterade operationer där länderna attackerade sig själva och skylde sedan på nån annan för att få anledning till att gå i krig t ex.
Ett av de mer kända planerade false flag operationerna är Operation Northwoods som aldrig genomfördes tack och lov:
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Northwoods
Dokumentet kan i sin helhet läsas här:
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/news/20010430/northwoods.pdf
Inlagt av Anonym | 7 februari 2008 kl. 11:11
M:
Inte troligt att Kineserna har med sken att göra av flera anledningar:
-logistiska: långt ifrån Kinas fastland och avsaknad av säkra baser i operationsområdet.
-USA övervakar allt som sker både på och under vattnet i både Medelhavet och speciellt Röda havet och Persiska viken av kända strategiska skäl.
Med andra ord så skulle USA inte låta Kineserna jobba i det de anser är deras och Kineserna har inte resurser att genomföra detta om USA motsätter sig.
Inlagt av Anonym | 7 februari 2008 kl. 11:33
GooodDag,
Måhända kan det här visa hur vapnet oljepriserna fungerar som MAKTmedel i wår värld i dags dato (= överhuvudtaget ingen VERKLIG prissättning i förhållande till tillgång och efterfrågan) - och det här hur lögnerna om WTC-äventyret DOMINERAR allt MainStreamat tugg om den saken i massmedia - såväl som av wåra nationella såväl som wåra globala = internationella MaktHavare generellt sett.
Höjda matpriser är ju nu också på G som vapen emot de redan fattiga - utan ÖVERHUVUDTAGET några som helst SYNLIGA kopplingar till VERKLIG tillgång och efterfrågan.
Så det här med ”ankar”-brutna IT-kablar, ha ha ha...
Ha det.../önskar vännen Josef
Inlagt av Josef Boberg | 7 februari 2008 kl. 14:56
Mikael: "Jag vill inte ifrågasätta din kompis, men kan han intyga att det verkligen var flight 175 han såg? Syntes det utanpå, på något sätt?."
Du vet mycket väl som jag att flight nummer är inte synligt utanpå! Personligen såg jag dierkt på TV det andra flyget flyga in i södra tornet som jag kollade efter att ha hört om den första flighten på radio.
Mikael: "Så tillbaka till kablarna.
Oljan är i dag själva basen för den amerikanska ekonomin, så visst har USA anledning att känna sig hotat.
Men att Iran skulle behöva några små varningar av det här slaget är naivt."
Kanske, men jag är inte ensam gudskelov…
"Nej, det beklagligtvis plausiblare motivet är krigsförberedelser."
Den tanken föll mig in också men jag undvek att skriva detta i mitt förra inlägg.
Ingenjören: "Varför skulle jag och resten av världen finansiera amerikanernas krig och levnadsstandard? Är det inte dags att man börjar arbeta själv för sitt leverne istället för att plundra resten av världen? Helt rätt att sluta handla olja och andra varor för dollar."
Oh missförstå mig rätt, jag har inte krävt att du och resten av världen skall financiera USA's krig och levnadsstandard. Jag indikerade endast att jag skulle bli upprörd också om utomstående länder har en agenda att förstöra mitt lands ekonomi. Jag tror det är en normal reaktion…Nordamerika är en enorm marknad för EU och Asien, så vi får väl se om länder vägrar att sälja varor i dollar.
Jag tycker vi i Nordamerika ska skita i mellanöstern, dra hem alla våra trupper och låta dem sköta sig själva bäst dom vill. Initiellt var jag också kritisk till invasionen av Iraq 2003, och är sedan några år emot den, men anser att USA har en plikt att återställa landet, dvs. bygga upp infrastrukturen de bombade sönder…Att det möter restistans är en annan sak och försvårar och förlänger hela situationen…
Canada har trupper i Afghanistan, what for, när det saknas politisk vilja att i Afghanistans ledning och bland taliban och bland tribal leaders att bygga upp landet igen…Canada's funktion i Afghanistan kan bli ett issue som fäller den sittande minoritetsregering och vi går till nyval i vår…
Jag har bott mitt vuxna liv i Nordamerika, varit yrkesmilitär, är även som du en ingenjör, mech. & structural, har jobbat med US Navy och CDN Navy i över 20 år, har släktingar i USA sedan mormors broder immigrerade ca. 1900 till NY, så jag är kanske lite indoktrinerad och bias, och är mycket concerned av de anti stämningar mot USA som finns ute i världen. Kanske har de gjort sig förtjanta av det, jag vet inte, men USA har blivit attackerat i decennier före 9/11, så i min opinion bör vi strunta i resten av världen…Jag menar då militärt. NATO måste naturligtvis fullfölja sina obligationer till medlemsländer…
Problemet med att gå den egna fredliga vägen är enligt min opinion Bilderberg Gruppen inom EU som styr mycket vad som pågår med USA's utrikespolitik…New World Order fick sitt ursprung i Europa, om jag inte är misstagen…
Så att som världen utanför Americas skylla allt elände på USA, är att hugga i sten…
"Vad gäller 911 så finns det så mycket konstigheter som skedde denna dag att det är helt groteskt.
Jag välkomnar dig på en spännande resa här med Mikael W, Lars Ö och Leif E. Det kommer ändra din syn på världen för alltid."
Jo tack, jag har inte än studerat denna bloggs syn på 9/11, men har fått en känsla av var den ligger.
Tack för länkar.
Inlagt av Anonym | 7 februari 2008 kl. 19:35
Tack för allt beröm, ingenjören. Som Mikael skrev, 911 är utanför ämnet för denna tråd. Därför lämnar jag bara denna länk till artiklar på Leif Erlingssons blogg i ämnet - och konstaterandet att du hittar långa listor av 'Whistle Blowers' bland amerikanska militärer, piloter, o.s.v..
Inlagt av Leif Erlingsson | 7 februari 2008 kl. 22:13
Själv har jag räknat upp till åtta kabelbrott:
http://motbilder.blogspot.com/2008/02/mer-sabotage-av-mellansterns.html
Var försiktiga med Richard Sauder dock, han är kunnig, men tror på UFO:n och tankekontroll:
http://www.cassiopaea.org/cass/sauder.htm
Inlagt av Hampus Eckerman | 8 februari 2008 kl. 07:05
Åtta eller nio, det verkar i alla fall vara fler än fem.
Detta gör mig verkligen mycket orolig, inte minst efter att ha läst Sunnelys sammanställning här... (På engelska.)
Om det funnits någon faktor som är en nästan garanterad orsak till krig, så är det om en stormakts ekonomi är allvarligt attackerad. Ingenting kan nog anses vara mer provocerande.
I det här fallet, med risken att olja i stor skala börjar handlas i andra valutor än dollar, hotas även alla länder med stora dollarreserver och exportindustrier som säljer i dollar (som t.ex. Sverige...)
Så någon form av aktion mot Iran verkar nästan oundviklig. Och som läget ser ut, en mycket stor risk för ett världskrig...
Min personliga uppfattning just nu, är att detta får Kubakrisen att blekna.
Men media tiger, naturligtvis...
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 8 februari 2008 kl. 12:06
Sandbuzz:
Jag kan förstå din inställning, även om den är mycket "bias", hemmablind... Och din bakgrund verkar mycket kompetent och respektingivande. (Stort tack också för att du skriver på svenska, eftersom jag försöker vara konsekvent på den punkten, så att alla här ska kunna förstå.)
Men här är min invändning:
USA befinner sig inte i någon konfrontation med resten av världen, det är en felanalys, som jag ser det. På politisk och ekonomisk nivå är relationerna med EU, stora delar av Mellanöstern och Asien mycket starka. (Till och med Frankrike är ju nu tillbaka i gemenskapen...)
Och att kalla Bilderberggruppen för ett EU-projekt håller jag inte heller med om. Inte om talesmannen heter David Rockefeller och den inte helt okände Henry Kissinger är gruppens grå eminens. Det är en maktkoordinator mellan EU och USA, ett NWO-elitens NATO.
Det finns däremot ett mycket starkt och på det stora hela befogat USA-hat bland stora delar av Tredje världen, efter alla år av att systematiskt och pragmatiskt ha stött alla regimer som gynnat amerikanska ekonomiska intressen, även om det handlar om rena diktaturer. CIA:s "dirty laundry" är verkligen genomskitig -- och det gamla stödet för Mudjaheddin/al-Qaida, är bara ett av mängder av exempel på att "what goes around comes around"... (Men just i det här fallet så sammanfaller ju al-Qaidas och västs intressen på ett skrämmande sätt.)
Men det är viktigt att komma ihåg, att "USA-hat" sällan betyder att hata amerikaner. När jag bodde i Princeton i början av 1970-talet höll jag flera föredrag om USA-bilden i Sverige, mitt under den mest massiva Vietnam-rörelsen. Inte ens då var det, ens inom FNL-grupperna i Sverige, amerikaner som var måltavlan -- mängder av amerikanska desertörer sökte ju till och med skydd här. Och den stora massan svenskar var nog, precis som nu med Irak, tämligen ambivalenta, till och med om krigets legitimitet.
Jag önskar att jag hade mer tid, men nu måste jag tillbaka till jobbet. Men, som jag skrev ovan, så betraktar jag världsläget just nu som ännu mer instabilt än till och med under Kubakrisen -- så håll tummarna!
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 8 februari 2008 kl. 12:46
Hittade endast två små notiser i svenska medier. DN skyller på ankare...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=738917&rss=1400
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1744073.ab
Inlagt av Anonym | 8 februari 2008 kl. 13:58
Enligt Internet Traffic Report ligger trafiken till och från Iran's Backbone-router nu helt nere:
http://www.internettrafficreport.com/asia.htm
Tillförlitligheten vet jag ingenting om.
Inlagt av Anonym | 8 februari 2008 kl. 14:07
Scoopit.co.nz har nyligen också noterat detta...
http://www.scoopit.co.nz/search.php?search=A+virtual+disappearance+of+regular+internet+traffic+
Inlagt av Anonym | 8 februari 2008 kl. 14:15
[ssnams001-srv-36]:~$ traceroute router1.iust.ac.ir
traceroute to router1.iust.ac.ir (194.225.239.1), 30 hops max, 40 byte packets
1 v120.noc-rs3000-1.brmms1.utfors.net (192.168.0.1) 0.571 ms 0.410 ms 0.347 ms
2 hme0.noc-fw-1.snams1.utfors.net (192.168.20.70) 1.065 ms * *
3 212.105.106.65 (212.105.106.65) 1.909 ms 1.461 ms 1.413 ms
4 213.242.110.1 (213.242.110.1) 1.655 ms 1.557 ms 1.485 ms
5 ae-4-4.ebr2.Dusseldorf1.Level3.net (4.69.135.22) 38.064 ms 30.147 ms 35.886 ms
6 ae-1-100.ebr1.Dusseldorf1.Level3.net (4.69.132.129) 39.356 ms 39.527 ms 36.140 ms
7 ae-2.ebr2.Frankfurt1.Level3.net (4.69.132.138) 33.269 ms 36.717 ms 36.175 ms
8 ae-2-52.edge2.Frankfurt1.Level3.net (4.68.118.46) 31.879 ms ae-2-54.edge2.Frankfurt1.Level3.net (4.68.118.110) 32.112 ms ae-2-56.edge2.Frankfurt1.Level3.net (4.68.118.174) 32.167 ms
9 FT-Level3.Level3.net (212.73.240.186) 32.415 ms opentransit-level3-oc48.Frankfurt1.Level3.net (4.68.127.198) 32.393 ms FT-Level3.Level3.net (212.73.240.186) 32.686 ms
10 * * *
11 * * *
12 * * *
13 * * *
14 * * *
15 194.225.151.13 (194.225.151.13) 580.680 ms 581.083 ms 582.405 ms
16 n2-r2-c7206.iranet.ir (194.225.150.2) 579.350 ms 579.671 ms 578.652 ms
17 * * *
18 * * *
19 * * *
osv......
Jag har mailat ett flertal svenska nyhetsmedier och politiker nu. Återstår att se om det nämns något på nyheterna ikväll...
Inlagt av Anonym | 8 februari 2008 kl. 14:37
Mikael: "Om det funnits någon faktor som är en nästan garanterad orsak till krig, så är det om en stormakts ekonomi är allvarligt attackerad. Ingenting kan nog anses vara mer provocerande.
I det här fallet, med risken att olja i stor skala börjar handlas i andra valutor än dollar, hotas även alla länder med stora dollarreserver och exportindustrier som säljer i dollar (som t.ex. Sverige...)"
Ja, det var det jag försökte säga i tidigare inlägg, men du sa det så mycket bättre…
Jag berättade endast om min bakgrund lite, inte för att inge respekt men bara för att visa vad min backgrund kommer ifrån…Ang. Att skriva på Svenska, jo det är möjligt för mig idag då jag tack vare Internet igen fick omlära Svenska, ett moderspråk jag nästan glömde…Visserligen uttrycker jag mig bättre på Engelska och har lättare för det språket.
"USA befinner sig inte i någon konfrontation med resten av världen, det är en felanalys, som jag ser det. På politisk och ekonomisk nivå är relationerna med EU, stora delar av Mellanöstern och Asien mycket starka."
Nah kan inte hålla med fullständigt. Visst befinner sig USA i en konfrontation med vissa delar av världen, främst då de oljeproducerande länderna, med Canada som undantag, då de har planer att omställa oljebörsen år 2010 till att tradera i valutor annat än US$. I min bok det är en konfrontation mot ett lands ekonomi och dess folks levnadsstandard…Du skriver själv att det är en "faktor som är nästan garanterad orsak till krig".
Detta har pågått sedan Clinton's tid i Vita Huset då av någon anledning som jag inte känner till, (kanske beroende av avundsjuka på USA's enorma ekonomiska progress under Clinton, och RAV försök att stämma I bäcken så USA inte blev alltför ekonomiskt powerful) att utländska investeringar i landet dalade. En konspiration? Bristande förtroende på USA's ekonomi att den kan sustain tillväxten under en längre tid? Vad gjorde det värre var 9/11 och Bush's krig mot Iraq.
"Och att kalla Bilderberggruppen för ett EU-projekt håller jag inte heller med om. Inte om talesmannen heter David Rockefeller och den inte helt okände Henry Kissinger är gruppens grå eminens. Det är en maktkoordinator mellan EU och USA, ett NWO-elitens NATO."
Håller med men vad jag menade var att Bildergruppen bildades av en Holländsk nazist i Europa, så ursprungligen var det en Europeisk projekt. Och EU's monarkier och aristokrater har en eminent position i gruppen…Jag var inte tydlig där…
Inlagt av Anonym | 8 februari 2008 kl. 17:13
M, det är endast en router till Iran som legat nere och det har inget med kablarna att göra. Iran har annars drabbats till ca. 20%. Inte mycket i sammanhanget.
Jag har skrivit en längre sammanfattning av läget här nu som jag kan hoppas kan hjälpa (rikligt med länkar):
http://motbilder.blogspot.com/2008/02/avbrotten-i-internettrafiken-3.html
Läs också Justin Raimondos sammanfattning:
http://www.antiwar.com/justin/?articleid=12329
Inlagt av Hampus Eckerman | 8 februari 2008 kl. 19:31
Tack Hampus för mycket väl genomfört researcharbete -- och för att du delat med dig till oss här på UUAA.
Undrar hur en sån här historia hade sett ut innan det fanns bloggar...
UFO:n och tankekontroll får vi diskutera någon annan gång ;-)
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 8 februari 2008 kl. 19:48
Mikael W:
Sverige, liksom de flesta andra länder, har inga stora dollarreserver. Man håller till med så pass mycket så man kan sköta handel med olja, råvaror och annat som handlas i dollar. Effekten för Sveriges del skulle vara ytterst begränsad och vi skulle drabbas bara under en övergångsperiod.
Inlagt av Anonym | 8 februari 2008 kl. 22:12
Ingenjören:
Nu syftade jag mer på Sveriges dollarexport, men jag litar på din prognos. Efter dina vänliga ord är det det minsta jag kan göra.
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 8 februari 2008 kl. 22:20
Absurditeterna har ju inga gränser, ANTINGEN så dras ankaret av ELLER så dras kabeln av, att båda skulle dras av är ju som ur en film med rosa pantern, hmmm en ledtråd...ett ankare och en avdragen kabel....jag tror vi har löst mysteriet!! En båt måste ha åkt förbi, ankaret måste ha fastnat i kabeln...suck. Dom som skriver manuskriptet till vår verklighet tror verkligen att vi är hur korkade som helst....och det är vi uppenbarligen, korkade eller fulständiga galningar som tror på UFO och annat.
Läkaren
Inlagt av Anonym | 8 februari 2008 kl. 22:25
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Inlagt av Anonym | 8 februari 2008 kl. 22:26
Jag förstår inte vad du menar, Läkaren. Är det så att du hyser teorier om båtar med osynlighetssködar? Vid Alexandria hade man ju spaning (vilket är vanligt) vid den fredade zon där kablarna gick av. Inga båtar passerade där.
Var det dina osynliga UFO-ubåtar menar du?
Inlagt av Hampus Eckerman | 8 februari 2008 kl. 23:04
Till Hampus:
Vilka är "dina osynliga UFO-båtar". Jag vet nog inte att jag skrev om några "osynlighetssköldar" heller. Suck. Denna bloggen är ett andrum i en annars ganska absurd nyhetsström. Hoppas du är ironisk på ett bra sätt. Vad det gäller UFO har jag funnit att de enda sunda åsikterna nuförtiden kommer från folk som tror på UFO. Märkligt men sant. Det vekar finnas en koppling mellan UFOism och REALism som är höggradigt signifikant. Det som oroar mig nuförtiden är alla de stackarna som fortfarande har förtroende för lögnarna och våra formella auktoriteter. Man ser en tydlig korrelation till hur psykiatrin i Sverige håller på att gå på knä under ett allt ökande patienttryck. Vad säger man tex idag till en människa som söker för vaneföreställningar och förföljelsemani. På psykiatrin fick jag lära mig att det säkraste sätten att diagnosticera en psykos är om vederbörande talar om SÄPO, CIA, övervakning eller UFO. Ska jag som doktor bekräfta för patienten att detta är vaneföreställningar eller tillstå att denne har rätt? Det verka bli allt svårare att ge ett bra svar på den frågan.
Läkaren
Inlagt av Anonym | 9 februari 2008 kl. 00:41
Jupp, Läkaren, kommentaren var ironisk. Helt enkelt för att det inte var en båt som slet sönder kablarna, det har redan kontrollerats av egyptiska myndigheter. Jag tolkade ditt inlägg som ett stöd för den teorin.
Resten av vad du skriver förstår jag inte ens meningen med, men det tycks sammanfattas med:
"Bara för att jag är paranoid betyder det inte att alla inte är ute efter mej."
Vad det nu ska betyda.
Inlagt av Hampus Eckerman | 9 februari 2008 kl. 01:05
Hampus:
Jag misstänker att du inte riktigt har insett att jag och den här bloggen är mycket "öppen" i UFO-frågor. Inte okritisk, men definitivt övertygad om att Jorden ingår i ett kosmiskt sammanhang där våra begränsade sinnen gör oss både blinda och lättstyrda.
Men jag hoppas att min mentala svaghet (kram, Läkaren!) inte skrämmer bort dig från bloggen. Vi kan säkert hjälpas åt i många andra frågor.
God natt
Mikael W
Inlagt av Mikael Wälivaara | 9 februari 2008 kl. 01:08
Öppen är helt acceptabelt, själv är jag dock skeptisk. Gällande Sauder tror han dock inte bara på UFO:n och tankekontroll, han tror även på svart magi. Tillsammans känns det inte helt kompatibelt.
Nå, alla kan inte vara eniga om allt!
Inlagt av Hampus Eckerman | 9 februari 2008 kl. 01:56
Hmm..mycket kommentarer helt utom ämnet i rubriken.
Men - konstigt nog tar inte Iranska Press TV alls upp det hela mera på sina hemsidor.
Enligt Prisonplanet.com hade Press TV
haft en artikel om att det är USA och Israel som står bakom kabelbrotten - men som sagt nu är den borttagen.
Har ni förresten märkt att Al Jazeera har en särskild avdelning för "konspirations teorier".
(men inget där heller om kablarna)
Inlagt av Lars Osterman | 9 februari 2008 kl. 11:33
Lars -- och alla:
Jag vill betona, att det inte först och främst är dessa avskurna kablar som oroar mig mest. De passar bara skrämmande väl in i ett stort och hotfullt mönster, där USA och Israel verkar helt besatta av att krossa Iran.
Men det var mycket intressant -- och inte helt lätt att tolka -- att Iran tagit bort nyhetsanalyserna från nätet...
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 9 februari 2008 kl. 14:15
sandbuzz: Jag går lite OT här, men jag kan inte låta bli när du skrev lite om vem du är och dina meriter. En liten sak för dig att tänka på:
Tänk dig att du står på taket till ett av WTC-tornen. Just i det ögonblick det börjar rasa så hoppar du rakt ut ut i luften.. När du har fallit halvägs ned så blir du omkörd av taket du tidigare stod på, du hinner tänka WTF? innan taket och de översta våningarna når marken före dig.
Inlagt av Anonym | 9 februari 2008 kl. 23:01
Anonym:
Intressant koncept! Men jag ser inte vad mina meriter har med frågan att göra?
I situationer där vi har luftmotstånd, mer massiva object faller fortare än mindre massiva objekt. (Newton's Second Law)
Men varför?
Mängden av luftmotstånd är beroende på farten (speed) av objektet. Ett fallande objekt kommer att accelerera till högre farter (speed) tills objektet möter luftmotstånd som är lika med vikten av objektet…
Sen varje våning på WTC väger mera (experience en större kraft av graviteten) än en människa på taket, de kommer att accelerera till högre fart (speed) innan de når "terminal velocity".
Därför, mer massiva objekt faller fortare än mindre massiva objekt därför att de är utsatta för en större kraft av graviteten, för detta skäl, våningarna (den större massan) accelererar till högre fart (speed) TILLS luftmotståndkraften är lika med gravitations kraften.
Så det är helt naturligt att våningarna och hela WCT tornet faller snabbare än människan som hoppar från taket av samma byggnad, enligt Newton's Second Law of Motion!!
Inlagt av Anonym | 10 februari 2008 kl. 20:22
Sandbuzz:
Ett synnerligen fascinerande exempel på att man kan rationalisera nästan vad som helst.
Och gamle Newton hade inte varit nöjd med dig...
Men jag ber alla inblandade att avsluta den här diskussionen på den här tråden -- och om ni vill fortsätta den, göra det på den öppna tråd jag la ut i dag, eftersom det här kan bli en diskussion som kan bli hur utdragen och improduktiv som helst...
MW
Inlagt av Mikael Wälivaara | 10 februari 2008 kl. 21:04
OK Mikael.
Svar till sandbussen i den nya tråden.
Inlagt av Anonym | 10 februari 2008 kl. 22:42
Rasmus på Copyriot bloggar också om kabelkapningarna. Leviathan kontra internet
//steelneck
Inlagt av Anonym | 11 februari 2008 kl. 10:35
Lars, nej, Al Jazeera har inte en särskild avdelning för konspirationsteorier. Du har bara förväxlat magasinet på http://aljazeera.com med TV-stationen på http://aljazeera.net.
Annars har flera arabiska tidningar fört fram teorierna om att Israel legat bakom.
Inlagt av Hampus Eckerman | 13 februari 2008 kl. 23:19
Om visuella upplevelser, mm, såg jag en gång Frihetsgudinnan försvinna. Sen kom den tillbaka igen. Eftersom jag såg det måste det ha hänt, eller var det ett "trick"?
http://www.drjudywood.com/
(för den som faktiskt vill veta sanningen och inte bara se på tv)
Om kablar och andra "tillfälligheter" - ingenting händer av en tillfällighet.
Runa
Inlagt av Vetteljus | 17 februari 2008 kl. 16:21